Conversie optimalisatie

Ontvang je al veel gericht verkeer op je webshop of website, maar heb je het idee dat je nog niet voldoende rendement haalt uit deze bezoekers? Wil je de orderwaarde van de gemiddelde bestelling verhogen? Of vraag je jezelf af waarom bezoekers nét op het laatste moment afhaken in het orderproces? Dan is het tijd om een CRO bureau in te schakelen.

De voordelen

  • Zorgt voor een hoger rendement uit bestaande websitebezoekers
  • Geeft inzicht in de obstakels van je website
  • Verbetert jouw website met een data gedreven aanpak

Wat is CRO precies?

Tal van factoren hebben invloed op het gedrag van je potentiële klant. Denk aan de kleur van buttons, de inhoud van content en de usability van de zoekfunctie of het orderproces. Door de prestaties van je website in kaart te brengen en verschillende pagina varianten te testen, achterhaal je welke criteria belangrijk zijn voor jouw bezoekers. Welk gedrag vertonen zij? Wat zijn hun behoeften? En waarom haken ze af? Welke website-elementen verdienen aandacht en hoe gaan we deze pijnpunten aanpakken? De website zo inrichten dat bezoekers converteren, dat is conversion rate optimization.

Is CRO marketing voor iedereen interessant?

In principe is CRO-marketing voor iedereen interessant. Voor elk bedrijf is het natuurlijk goed om de websiteflow te analyseren en pijnpunten te achterhalen. Maar: om te bepalen of het aanpassen van een website-element effect heeft door middel van een A/B-test, moet de website wel voldoende bezoekers hebben. A/B-testen wordt pas interessant wanneer er minimaal 1.000 conversies of 30.000 sessies per maand zijn. Om te bepalen of conversion rate optimization voor jouw bedrijf interessant is, gebruiken onze CRO-specialisten het volwassenheidsmodel hiernaast.

Omzetgroei met CRO marketing

Conversion rate optimization is een goede manier om meer omzet uit bestaande bezoekers te halen. Omzetgroei kun je realiseren door meer verkeer in te kopen, maar dat kan ook door de pijnpunten van je website op te sporen en deze vervolgens te verbeteren.

Aanvullende data

Het is gebruikelijk dat bedrijven groeien in het volwassenheidsmodel. Haalt jouw bedrijf op dit moment nog niet het minimale aantal conversies of sessies? Dan helpen we uiteraard ook graag. Ook resultaten die we verkrijgen uit webanalyses, heatmaps en sessie-recording analyses dragen bij aan het verhogen van jouw conversie.

Merken waarvoor wij impact maken

Reis van de klant

Met onze krachtige strategie wordt jouw CRO campagne een doorslaand succes!

01

Jouw online doelen bepalen

Elk bedrijf is anders. Sommigen willen een stabiele en gestage groei, terwijl anderen pagina’s moeten optimaliseren vóór een belangrijke feestdag of productlanceringsdatum. We zullen tijd besteden aan het bespreken van jouw bedrijfsdoelen en hoe we deze kunnen behalen.

02

Complete CRO audit

Een complete CRO audit die direct kijkt naar het low hanging fruit. Zijn er technische problemen? Zijn er opvallende conversiekillers? En worden best practices al gebruikt? De uitkomst is een complete lijst met optimalisaties die je nú al kunt uitvoeren voor een hoger conversieratio!

03

Meten = weten

We zullen alle benodigde tools zoals Google Analytics, Google Tag Manager, Microsoft Clarity en Hotjar installeren en correct instellen om zodoende een exact beeld te krijgen van hoe de bezoekers door de website gaan.

04

Data analyseren

Nadat er data is verzameld, zullen we deze data grondig analyseren. Zo kijken we naar het verschil in conversies tussen bijvoorbeeld apparaten, best en slechts bezochte pagina’s, sitesearch, nieuwe vs terugkerende bezoekers,  hoge en lage conversies regio’s etc…

05

Hotjar opzet en analyse

D.m.v. Hotjar komen we achter zaken als: waar klikken bezoekers, ontstaat er frustratie/verwarring, hoe ver scrollen ze om antwoorden te vinden. Daarnaast is Hotjar geweldig voor zaken als polls, surveys en andere feedback waardoor we de bezoeker écht gaan begrijpen.

06

Gebruikerstesten

Samen met de (potentiële) klant gaan we om tafel zitten en laten we hem/haar een opdracht uitvoeren op de website. De klant krijgt naast deze opdracht, de opdracht om al zijn vragen, onduidelijkheden en frustraties te ventileren, waardoor we de klant nóg beter begrijpen en conversiekillers kunnen weghalen.

07

Expert review, best practices en psychologie basics

Nadat alle data is geanalyseerd, combineren we dit met algemene data. Zo kijken we naar best practices o.g.v. helderheid, relevantie, frictie, afleiding, motivatie, wedekerigheid, sociaal bewijs, autoriteit, schaarste, concurrentieanalyse etc…

08

Hypotheses opstellen

Nu we alle data hebben, hebben we verschillende ideeën om te testen. Hier moeten eerst hypotheses voor opgesteld worden en prioriteiten stellen. Dit geeft een ons een lijst met alle test ideeën en wat we verwachten eruit te halen.

09

A/B testen

Vervolgens gaan we de verschillende hypotheses A/B testen via Google Optimize. De bezoekers krijgen variant a of variant b te zien en we meten precies door wat het verschil in gedrag en conversies is voor beide variaties, met als doel de winnende test te implementeren.

10

Rapporteren en verbeteren

Aan het einde van elke maand sturen we een rapport waarin je kunt zien hoe de campagne vordert en hoe dat verband houdt met de doelstellingen. Dit rapport bespreken we daarna in video call of face to face.